Nastavit jako domovskou stránku
Dnes je 21.10.2021
Přesný čas: 22:04 Svátek: Brigita Zítra: Sabina

FRANTIŠEK PETRÁŠEK VYRÁBĚL V TRUTNOVĚ AUTOMOBILY JIŽ NA POČÁTKU 20. STOLETÍ

článek vytvořen 29. 07. 2012, přečetlo si ho 3530 lidí

Trutnov - Seriál úspěšných podnikatelů zakončujeme pohledem do minulosti. Významnou osobností našeho města na počátku 20. století byl František Petrášek, tehdy jeden z mála konstruktérů a výrobců automobilů v Čechách.
František Petrášek se narodil 26. dubna 1877 v Netřebicích u Nymburka. Záhy po svém vyučení začal pracovat v malém podniku v Trutnově. Brzy se osamostatnil a zřídil si ve městě zámečnictví - firmu na výrobu strojků do orchestrionů, které dodával místní firmě Jebavý. Prozatím nejstarší zmínka o jeho aktivitách v Trutnově pochází z počátku roku 1902. Petráškovo podnikání bylo zřejmě úspěšné, neboť v roce 1906 si mohl dovolit nechat postavit v Trutnově jednopatrový dům (dnes čp. 177 v ulici Libušinka) spolu s opravnou.



V nových prostorech zkonstruoval někdy mezi roky 1906 až 1908 svůj první lehký automobil se vzduchem poháněným motocyklovým jednoválcovým motorem o výkonu asi 3 kW (4 k). Vozítko měl dvoustupňovou převodovku, acetylénové osvětlení s vyvíječem plynu umístěným v motorovém prostoru, drátová kola odpružená podélně uloženými listovými pery a brzdy na zadní nápravě, kterou poháněl řetězový převod. Řadicí páka byla umístěna pod volantem.

Nejpozději v roce 1908 se Petrášek pustil do stavby dalšího vozu, který nazval Perfekt. Podobně jako v případě prvního automobilu, tak i Perfekt byl voituretta (malé vozilo o nízkém obsahu). Tento vůz měl již vodou chlazený jednoválcový motor o výkonu 5 až 6 kW (7 až 8 k), pohon zadní nápravy spojovacím hřídelem a dokonalejší dvoumístnou karoserií. Obě nápravy byly odpruženy podélně uloženými listovými pery, řadicí páka se přestěhovala na tehdy obvyklejší místo vně karosérie.

Petrášek představil oba typy svých automobilů na Pražském automobilovém salónu s mezinárodní účastí, který proběhl v dubnu 1909. Jeho vozy se zde setkaly s velkým zájmem a zaujaly i místodržitele hraběte Karla Maria Coudenhoveho. Petrášek v Praze dostal několik zakázek na jejich výrobu, které ovšem z důvodu nedostatečné výrobní kapacity nemohl realizovat. Petráškova firma v Trutnově představovala pouze větší automobilovou dílnu, která měla k tehdejším předním automobilkám v Čechách a na Moravě ještě hodně daleko.

Pro sériovou výrobu chyběl Petráškovi potřebný kapitál. Tento nepříznivý fakt se snažil v roce 1910 vyřešit tím, že v Kuklenách u Hradce Králové založil z pomoci dalších partnerů pobočný závod. Kuklenská perioda skončila pro Fr. Petráška již v následujícím roce, když zjistil, že vedení dvou závodů je nad jeho síly a výrobu automobilů proto převedl zpět do Trutnova.

Po převedení výroby zpátky do Trutnova vyráběl Petrášek své voituretty až do vypuknutí první světové války. Výrobní program malé strojírny tehdy doplnila ještě voituretta typu B. Jednalo se o vodou chlazený dvouválec, vyráběný v letech 1912 až 1922. Petrášek měl vyrobit v letech 1906 až 1922 něco málo přes 20 vouiturett, z toho 10 odvozených od původního Perfektu a dalších 10 předválečného i poválečného typu B.

Na pražském veletrhu vystavoval Petrášek své automobily také v letech 1910 a 1911. Kromě automobilů se Petrášek zapojil i do konstruování motorových saní, zkonstruovaných trutnovským továrníkem Reinholdem Steinbrecherem, které získaly na závodech v rakouském Simmeringu první cenu. Pravděpodobně kolem roku 1914 zahájil Petrášek práce na konstrukci čtyřválcového motoru, určeného k pohonu unifikované řady motorových vozidel, která zahrnovala osobní a lehké nákladní automobily malý motorový pluh a zřejmě i jakýsi tahač. Dalšímu rozvoji ale zabránila vypuknuvší první světová válka.

Petráškovo úspěšné podnikání v Trutnově se nesetkalo s příznivou reakcí u tamní německé majority. V roce 1908 sehrál Petráškův dům důležitou roli v protičeských demonstracích v Trutnově. Dne 28. října 1908 došlo k útoku několika desítek německých demonstrantů na Národní dům a též na několik domů v okolí, které nějak souvisely s českou menšinou. Petrášek jejich řádění odnesl vytlučením devíti okenních tabulí a zřejmě i poškozením fasády svého domu. Podle německých novin vyprovokovala pokojné německé demonstranty k útoku na české domy střelba z revolveru z domu čp. 177, jehož vlastníkem byl Petrášek, či z jeho bezprostřední blízkosti. Teprve poté měli zaútočit na Národní dům, na dům čp. 177 a další objekty.


České noviny o střelbě nic nevěděly a vyloučily možnost, že by se na údajném střílení mohl podílet Petrášek, který tehdy řídil div. zkoušku ochotníků v Národním domě. Útok na dům Františka Petráška nebyl náhodný. Spolu s Annou Jebavou (vyráběla orchestriony) patřil k největším českým zaměstnavatelům ve městě a aktivně se zapojil do života místní české menšiny. Ve srovnání s velkými německými podnikateli ovšem Petráškův podnik nepatřil k nijak velikým. Počet zaměstnanců v jeho závodě se pohyboval kolem třiceti.

Fr. Petrášek patřil na počátku 20. století k významným organizátorům spolkového života české menšiny v Trutnově. Po dlouhá léta patřil k činovníkům spolku divadelních ochotníků Klicpera. Po několik let zastával funkci předsedy i režiséra. Dlouhá léta byl rovněž náčelníkem v Sokole, kde měl mezi členstvem požívat velké obliby. Kromě toho patřil ke členům výboru Občanské záložny a zasedal i ve správní radě Družstva Národního domu.


První světová válka se neobešla bez Petráška. Narukoval do armády a sloužil ve vojenských opravnách vozidel v Ostravě. Jeho odchod z Trutnova znamenal ukončení výroby automobilů ve městě. Domu se vrátil v posledních válečných měsících a nedlouho poté přesunul své podnikatelské aktivity definitivně z Trutnova na Hradecko. Zprvu vyráběl automobily v Kuklenách, ovšem již v roce 1920 založil Petrášek vlastní továrnu na automobily značky Start přímo v Hradci Králové, které se vyráběly až do počátku 30. let. V roce 1924 pak převedl celou firmu na svého syna Ing. Františka Petráška (1901 až 1956).

František Petrášek zemřel náhle 9. října 1932 v Hradci Králové. Pohřben byl na hřbitově v Pouchově, kde se jeho hrob, ozdobený stylově ozubeným kolem a kružítkem, dosud nalézá.


Ondřej Vašata
Muzeum Podkrkonoší

© 2005 - 2013 Trutnovinky.cz    Všechna práva vyhrazena