Heat maps
Nastavit jako domovskou stránku
Dnes je 22.10.2017
Přesný čas: 10:17 Svátek: Sabina Zítra: Teodora

MALÍŘ ČERNÝ VTAHUJE ZVĚDAVÉ DIVÁKOVY OČI DO NITRA ČERNOBÍLÉ STRANY MĚSÍCE

článek vytvořen 21. 08. 2012, přečetlo si ho 3471 lidí

Trutnov - Díla malíře a obrazového mága Filipa Černého, který podle výtvarného teoretika Petra Vaňouse vymýšlí jinotaje, hádanky a pasti pro zvědavý zrak diváka, vtahují do rozmanitých dějů. Dnes byla v Galerii Uffo vernisáží zahájena za účasti autora jeho výstava nazvaná Černobílá strana měsíce.
A skutečně. Většina velkoformátových i menších obrazů je černobílých, připomínajících spíše kresby. To ostatně Černý připouští. „Původně jsem hlavně kreslil, teprve později maloval,“ řekl. I když je pro tohoto autora důležitá výrazná barevnost, tentokrát se jí vzdal a své dílo minimalizoval na základní barvy: černou a bílou. Základní vrstvu vytvořil pistolkou na airbrush, které se říká vzdušný štětec.



Malíř se totiž nedotýká plátna. Teprve potom použije štětec skutečný, kterým obraz v druhé vrstvě dotváří. „Dá se říci, že jde o minimalistickou výstavu,“ uvádí Černý. Na jeho plátna je třeba se soustředit a dobře se dívat. Ve vrstvách barvy jsou totiž ukryty děje, které nejsou na první pohled zcela zřetelné. „Vědomí schématu, kdy oko něco zaostřuje, něco naopak není schopno rozečíst, nebo k tomu potřebuje čas, vede Černého k experimentům s lidskou sítnicí,“ vysvětluje kurátorka výstavy Paulina Skavova.



Výstava Filipa Černého, která potrvá do 25. září, navazuje na dlouhodobý záměr Galerie Uffo představovat současné české moderní umění. I když vedení galerie často zdůrazňuje, že jsou jednotlivé expozice šité na míru specifickému prostředí, tentokrát tomu tak není. „Určitě jsem nešil výstavu na prostředí. Prostě jsou tady jen starší a některá novější díla, která už byla někde vystavena,“ dodal Filip Černý.

JDE VLASTNĚ O KRESBU, ŘÍKÁ O SVÝCH ČERNOBÍLÝCH OBRAZECH MALÍŘ FILIP ČERNÝ

Filip Černý vystudoval Akademii výtvarných umění v ateliéru Jiřího Sopka. „Jeho obrazy vzbuzují zvědavost, co je tím myšleno, neboť lidský mozek přirozeně směšuje viděné s myšleným a ptá se po významu,“ řekl trefně o jeho tvorbě výtvarný teoretik Petr Vaňous. I když Černý miluje barvy, tentokrát v Galerii Uffo představil převážně černobílou tvorbu.

Při tvorbě používáte airbrushovou pistolku i klasický štětec. Co přináší tato kombinace?
Dělám dvě kresby přes sebe. Je to rozdíl mezi odosobněnou vzdušnou technikou airbrush, která je rozložená a nemá jasné hrany, a štětcem, který v obraze vytváří pevnou vrstvu. Ten efekt rozmlžených obrazů je starý, už z dob experimentování Gerharda Richtera (německý malíř, pozn. redakce). Někdo tam může vnímat jako streetartový, sprejersky volný znak, i když já nejsem klasický grafiťák.



Výstavu v Uffu jste nazval Černobílá strana měsíce a jsou zde zastoupeny převážně černobílá díla, přestože rád pracujete s výraznými barvami. Došlo k nějaké proměně?
To není proměna, je to paralelní jedna větev mé tvorby. Faktem je, že barvy miluji a jsou pro mě důležité. Obrazy v Uffu jsou většinou černobílé, protože jde vlastně o kresbu. Dřív, než jsem začal na akademii malovat, tak jsem do té doby mnohem více kreslil a byl jsem víc kreslíř než malíř. Je to také určitý způsob minimalizace barevného obrazu. Původně jsem maloval štětcem, pak jsem přešel k airbrush a zase jsem do toho začal jít štětcem. Dá se říci, že jde o minimalistickou výstavu. Jsou tady starší věci, ale i pár novějších. Je to ale hodně ucelený a kompaktní cyklus.

Co je tématem vystavených obrazů?
Teď momentálně je to Černobílá strana měsíce. Ale může to být klidně i něco jiného.



Prý jste na Měsíc létal už v dětství. Co jste tam hledal a případně našel?
Měl jsem asi čtyři roky. Na měsíci, kam jsem létal, byl velký dům a potkal jsem tam také lunochoda. Nebyl to ale ten ruský stroj na kolečkách, ten můj měl nohy a chodil. Byl to můj kámoš. V tom velkém domě bydleli zmije, čáp, drak, krokodýl, velký pavouk přes celou místnost a další obyvatelé. Z Měsíce se pak létalo do Žvatlany, což byla samostatná planeta, na které jsem si pravidla už vytvářel sám, když jsem kreslil a maloval. Bylo to příznačné pro dětskou fantazii.

Promítá se ten dětský svět do dneška, do vaší současné tvorby?
Asi pořád. Že bych s tím ale pracoval vědomě, tak to ne. Musí to tam však logicky být jako takové pozadí.
Říkal jste, že od dětství na vás měl vliv váš otec, který byl rovněž malíř. Čím vás konkrétně ovlivnil?
Na stěnách visely jeho obrazy, na které jsem, když jsem vyrůstal, stále koukal. V tu chvíli se to ve vás někde zahryzne, ať chcete nebo ne. Takže je jasné, že se to musí promítnout do tvorby, i když jsem šel vlastní cestou. Jakým způsobem mě však dílo otce konkrétně ovlivnilo, je ale spíše otázka pro nějakého psychologa či odborníka přes výtvarné umění.



Neleze vám na nervy, když vám někdo připomíná, že jste bratrem proslulého Davida Černého?
Jo. Už mně to skutečně vadí.

FOTOGALERIE ZDE

Hynek Šnajdar
Trutnovinky.cz
Foto: Vilém Fischl

© 2005 - 2013 Trutnovinky.cz    Všechna práva vyhrazena