Nastavit jako domovskou stránku
Přesný čas: 15:30 Svátek: Alena Zítra: Alan a Sylva

NA KOLE Z RADVANIC KE SLATINSKÉMU MOSTU A MLÝNU

článek vytvořen 07. 07. 2010, přečetlo si ho 1257 lidí

Rozkvetlé louky, lesy, skály, kopce a nádherné výhledy. To jsou výsady krásné přírody v trutnovském okrese, který je vyhledáván všemi příznivci pěších túr a cykloturistiky. Ti se nutně nemusejí vypravit do našich nejvyšších hor Krkonoš, ale mohou se kochat pohledem na jejich svahy od nedalekých hor Jestřebích.

Kdo holduje cykloturistice, měl by nyní zbystřit pozornost, protože se vydáme do Radvanic odkud vede cyklotrasa číslo 4090, která vybízí k příjemné vyjížďce. Z Radvanic vyrazíme k chatě Čepelka, která stojí na pasekách v lokalitě Brendy v Jestřebích horách. Pak se dáme doprava a po hřebenu se trasa stáčí přes sedlo do Markoušovic. Tady doporučujeme cyklistům slézt z kola a prohlédnout si některé zajímavé pozoruhodnosti této obce. Za prohlídku stojí barokní kostel sv. Jana Křtitele (na snímku), z let 1771 - 1778, zapsaný v seznamu chráněných památek. Je to jednolodní kostel s půlkruhovým presbytářem a věží na západní straně. Na hlavním oltáři je Pacákovo dřevěné sousoší z roku 1730, oltářní obraz křest Kristův je od trutnovského malíře I. Russa. Kříž z roku 1811 s reliéfy je na soklu. Pro nádhernou akustiku jsou v kostele pořádány varhanní koncerty. Dále si nenechte ujít dům č. p. 1, což je původní zemědělská usedlost, snad z roku 1574. V roce 1771 za katastrofální neúrody zde přenocoval císař Josef II. Jeho litinová socha stávala před zdejší školou a nyní je umístěna v zahrádce domku č. p. 95 na horním konci obce. Zajímavostí Markoušovic je i chráněná bledulová louka nacházející se nad obcí směrem k Jestřebím horám, a araukarity - zkamenělé dřevo stromů v okolí a u mnoha stavení. Ale teď zpátky do sedla bicyklu. Z Markoušovic jedeme na Končiny pod Kvíčalou. Pak sjíždíme obloukem lesem do Suchovršic kolem dřevěného a kamenného mostu do Úpice se stoupáním na tamní náměstí. Pokračujeme nahoru kolem hvězdárny a Svobodného a pak Schamburgovou cestou do Maršova u Úpice. Odbočíme vlevo do lesa. Projíždíme Barchovinami na Posadov, Křižanov a Mečov. Přes Slatinské končiny se vydáme na Boušín s krásným kostelíčkem. Přes část Slatiny nad Úpou naše cesta, dlouhá přibližně 35 kilometrů, končí o Slatinského mostu a mlýna. Pokud toho nemáte dost, můžete v putování pokračovat, protože tato trasa navazuje na další cyklotrasy ve směru do Babiččina údolí, na Havlovice a Červený Kostelec.