Nastavit jako domovskou stránku
Dnes je 25.09.2022
Přesný čas: 10:58 Svátek: Zlata Zítra: Andrea

DAL PŘEDNOST ŽENSKÉMU ZADKU PŘED HISTORICKY OPOTŘEBOVANÝM PŘEDKEM

článek vytvořen 20. 02. 2014, přečetlo si ho 2947 lidí

Trutnov - „Ví se, že si libuje v ošklivosti. Čím ošklivější, nechutnější, tím údajně lepší. Ale není to myšleno zase tak vážně. Do značné míry je to jen způsob obrany před nesnesitelnými projevy, důsledky každodenního běsnění a trápení,“ řekl kurátor Martin Horák na vernisáži výstavy významného umělce Zdeňka Berana v Galerii Uffo, kterou autor nazval Rodné hnízdo (před lety).
Expozice se čtrnácti obrazy nabízí sice počtem malou, ale obsahem velkou podívanou. Beran, který stál v šedesátých letech u zrodu informelu a později, na začátku 70. let, reagoval na těžkou dobu normalizace velkolepým dílem Rehabilitační oddělení, představuje průřez svým dílem za téměř čtyřicet roků. Nejstarší prací je kachlíkový obraz z druhé poloviny 70. let. „Ten je takto samostatně raritou, neboť většina kachlíků byla vytvořena výhradně pro použití v Beranově sérii „kufry“,“ uvedl Horák.



Dominantou výstavy jsou však nepochybně obrovský obraz v centrální části galerie s fragmentem velkolepého ženského zadku obklopeného dalšími podobnými obrazy, které jsou z roku 2008 až 2010. „Postupně jsem dal v malbě přednost modelu zadku před historicky opotřebovaným předkem,“ prohlásil s nadsázkou malíř Beran, který tyto obrazy namaloval podle vlastnoručně zhotovených fotografických předloh.

Nepřehlédnutelným dílem je v prostoru zavěšený oboustranný obraz z roku 1988 vytvořený kombinovanou technikou na dřevěné desce, který je vlastně rubem a lícem skutečného malířského výrazu a života Zdeňka Berana. „Z jedné strany nakupená, kontrolovaně nahodilá a nechutná skrumáž emocí, pocitů, depresí, zmaru a zoufalství, na druhé straně dokonalá ukázka realistické malby v její nejlepší kondici,“ popsal trefně toto dílo kurátor.



Vystavené obrazy se nemusí každému návštěvníkovi líbit. Některé pro jistou ošklivost, jiné, což je případ fragmentů už trochu vadnoucích ženských zadků, nelahodí zvláště ženskému oku. „Je to tedy perfektně, až moc perfektně namalované. Beran je skutečně dokonalý malíř. Když se na ty ženské zadky ale dívám, tak z toho úplně dobrý pocit nemám. Chápete, co tím myslím?“ uvedla návštěvnice vernisáže Jana Kantorová.

Se zajímavou teorií v souvislosti s názvem výstavy přišel autor úvodního slova Horák. Beran totiž do hutných nánosů barev na obrazech přidává různé materiály, jako papír, provázky, slámu, písek a tak dále, což u něho evokuje vzpomínky na dětství, na jeho rodné hnízdo. Před sedmasedmdesáti lety se narodil v obci Dolní Dobrouč. „Je to docela vtipné, že město Trutnov i Beranova rodná obec Dolní Dobrouč mají takřka stejnou nadmořskou výšku, takže i tímto má název výstavy svůj smysl,“ dodal Horák.



Výstava Zdeňka Berana, tvorbou zcela nepochybně jedné z nejvýraznějších a nejpravdivějších osobností českého moderního umění, který celý život balancuje na hraně vznikání a zanikání, naděje a beznaděje, temných i světlých stránek života, potrvá v Galerii Uffo do 25. března.

FOTOGALERIE ZDE

Hynek Šnajdar
Trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

© 2005 - 2013 Trutnovinky.cz    Všechna práva vyhrazena