Heat maps
Nastavit jako domovskou stránku
Dnes je 23.02.2019
Přesný čas: 04:01 Svátek: Svatopluk Zítra: Matěj

V KATALOGU S NÁBYTKEM JE VÍCE AUT, NEŽ SI MYSLÍME, TVRDÍ MALÍŘ MARTIN REINDL

článek vytvořen 16. 02. 2014, přečetlo si ho 2453 lidí

Trutnov - Jeho celoživotní láskou jsou automobily. Nejen ty skutečné, co se prohánějí po silnicích, ale také ty, které s oblibou maluje. Martin Reindl (47) z Trutnova, člen Spolku podkrkonošských výtvarníků, se totiž věnuje auto artu a designu. Dalšími jeho výtvarnými disciplínami jsou navrhování krajin a světů budoucnosti.
Jste technický typ?
Jsem. Mám střední odborné vzdělání strojírenského charakteru.

Automobily jsou hlavním motivem vašich prací. Měl jste k nim kladný vztah už od mládí, nebo to přišlo později?
Spíše s věkem. V minulosti jsem více než automobily maloval stavby. Hodně mě totiž zajímají technické stavby, jako například jezy či přehrady. Tvořil jsem je schematicky, v řezu, jako se malují přípravné skici k projektům.



Kromě toho, jak vypadají, zkoumáte i jejich technické vlastnosti?
Kladu akcent na vzhled, ale zamýšlím se i nad tím, jakým způsobem by měly fungovat. I když je estetická stránka atraktivní, design by měl vycházet zevnitř, což hlásal náš nejznámější automobilový designér Václav Král. Prvotní je technické řešení, design je obalem. Přiznám se, že dost často zpočátku kladu důraz na estetickou stránku věci. Prvotní návrhy a skici vycházejí z toho, jak by si to člověk představoval, když to uvidí.

Kdy jste namaloval první vozidlo?
Auta jsem začal malovat až na střední škole. První auto vzniklo propisovacím perem a je to tak třicet let. Spousta kluků má ráda sporťáky a já jsem nebyl výjimkou. Byl to tedy sporťák.

Čím vám učaroval automobilový a průmyslový design?
Auto jako technická hračka, jako objekt ve smyslu sochy. Design obecně je pak určitá stavebnice estetiky.



Vaše výtvarné práce jsou realistické a ilustrativní. Předpokládá to určitý řemeslný talent. Kde jste ho získal?
Jsem v tomto směru autodidakt, protože jsem nikdy nechodil na žádnou výtvarnou školu. Jedinou školu, kterou jsem absolvoval, byla před rokem 1989 Lidová škola umění v Jaroměři u malíře Jiřího Škopka. Vydržel jsem tam ale jenom měsíc. Mé představy byly jiné. Byly tam pevné osnovy, tak mě to přestalo bavit. Dnes bych to asi vydržel.

Považujete se více za malíře nebo za designéra?
Za obojí. Design předpokládá jisté propojení s uměním. Klonil bych se ale spíše k designu. Tímto způsobem jsem pojal i svoji první samostatnou výstavu, která se nyní koná v trutnovském Hippo Fotu. Jsem spojován s designem i autoartem.

Podle čeho si vybíráte objekty k malování?
Musím k tomu mít nějaký vztah. Musí tam být něco, co mě zaujme. Několikrát jsem měl možnost malovat věci na zakázku. Teď mám rozdělaný obraz, který ale nejde ze mě, tak to vzniká pomalu. Co se týče designu, větší část tvoří sportovní auta.



Tvoříte návrhy i podle vlastní fantazie. Necháváte se něčím konkrétním inspirovat?
Buď je to čirá fantazie, nebo se inspiruji něčím ve snaze podřídit se současným stylům designu, nebo se snažím vidět dál do budoucnosti, jak bych si to představoval. Využívám i internet. Některé druhy inspirace mohou vycházet i z toho, co zdánlivě nesouvisí s designem. Například nábytek. Dostal jsem například katalog s nábytkem. V přeneseném slova smyslu je v katalogu s nábytkem mnohem více aut, letadel a lodí než si myslíme. Jsou tam detaily, které se promítají a přenášejí do mé vlastní práce.

Je vám bližší design historických, nebo spíše současných vozidel?
Ve smyslu tvorby je mi bližší moderní design, ale fascinujeme mě ten historický. Oslovuje mě především design aut z 30. až 50. let. To znamená pontonové karoserie amerického střihu nebo proudnicová auta. Jsou to věci, z kterých je možné si odvodit inspiraci pro současné modely.

Na výstavě v Hippo Foto je řada závodní aut. Sledujete automobilové soutěže?
Jeden čas, když už byly k dispozici kanály do zahraničí, mě fascinovala série amerických závodů Nascar a Indicar. Teď spíše sleduji závody typu Dakar. Co mě ale hodně zajímá, je Trucktrial.



Účastnil jste se soutěží autodesignu?
U autodesignu hodně záleží na tom, kam se člověk dostane, jak se vypracuje. Musím říct, že lidé, co mají průpravu ze školy, jsou oproti mně ve výhodě. První designérské soutěže jsem se zúčastnil v roce 1995.

Jakým směrem se ubírá autodesign?
Automobilový design se vyvíjí s důrazem na praktickou stránku. Vzniká méně věcí na efekt a více na reálné využití. Do značné míry ho ovlivňuje nutnost dodržovat bezpečnost automobilů.

Kromě auto artu se věnujete návrhářství krajin a světů budoucnosti jak tvořenému na počítači, tak ručně malovanému.
Jsou to obory v kategorii koncept artu na pomezí klasického výtvarného umění a designu. Koncept art slouží zejména k tomu, aby návrháři navrhovali scénografii pro filmy nebo počítačové hry. V tomto směru teprve začínám.



Studií exteriéru v programu SketchUp 6 jste ztvárnil svoji představu na přestavbu objektů bývalého Texlenu. Je to váš další designově výtvarný zájem?
V oblasti architektury jsem už několik věcí na počítači vytvořil. 3D grafika je takové skicování. Mám spoustu věcí rozdělaných, ale bohužel nedokončených. Část věcí jsem měl na externím disku, který se mi rozsypal, a přišel jsem o ně, protože jsem je nezálohoval. Nějaké návrhy mám v hlavě, možná je někdy vytvořím.

Jak dlouho jste členem Spolku podkrkonošských výtvarníků?
Od roku 2003. Do spolku jsem se dostal díky trutnovskému malíři Miloši Trýznovi, který mě kontaktoval. Sešli jsme se, něco jsem mu ukázal ze své tvorby a on mě pozval na nejbližší schůzku členů spolku. Na ukázku jsem přinesl svoje věci a pak se stal členem.

Čemu se v současné době věnujete?
Doma mám rozmalovaná další auta, z toho jedno chystám pro práci ve 3D grafice.



A mimochodem. Jaké auto vám stojí v garáži, už jste ho namaloval?
Řízení auta je mým velkým koníčkem, hlavně na delší vzdálenosti. Garáž nemám, ale před domem mi stojí Opel Corsa. Zatím jsem ho nezvěčnil.

MARTIN REINDL
- narozen 18. července 1966 v Jaroměři
- vystudoval Střední odborné učiliště strojírenské
- absolvoval dvouletou nástavbu s maturitou
- věnuje se malbě, autoartu, designu a koncept artu
- je ženatý, má jednu dceru
- pracuje jako dělník na lince
- žije v Trutnově

Hynek Šnajdar
Trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

© 2005 - 2013 Trutnovinky.cz    Všechna práva vyhrazena