Heat maps
Nastavit jako domovskou stránku
Dnes je 23.10.2018
Přesný čas: 00:27 Svátek: Teodora Zítra: Nina

ADAMEC: DÁLNICI POTŘEBUJE PRŮMYSL, ALE I LIDÉ V TURISTICKÉM RUCHU

článek vytvořen 28. 01. 2014, přečetlo si ho 3791 lidí

Trutnov - O dálnici přes Trutnov bojuje starosta Ivan Adamec od prvních dnů, kdy vstoupil do místní politiky. Zatím dálnice není, ale on se nevzdává. „Všichni víme, že čas hraje proti nám,“ řekl Trutnovinkám při pondělní konferenci o dopravě v hotelu Davídek.
Na pondělní konferenci k dálnici zaznělo, že Češi občas nevěděli kdy, jak a zda vůbec chtějí stavět. Jak je to dnes?
Myslím, že vědí. Ale je to o strategiích. Vymlouvat se neustále, že jednou nechce polská strana, pak zas něco nedělá česká strana, to k ničemu nevede. Ono se takové „škobrtnutí“, na tak dlouhé cestě jako je stavba dálnice, jednoduše hodí. Tak se to prostě řekne. Když vy do toho nejdete, tak my dáme peníze jinam! Ale vždy půjdou peníze tam, kde bude větší vůle, větší připravenost. Pokud bude stavba dálnice ve strategiích, tak takové výmluvy už nebudou na místě.



Proč je pro nás klíčová spolupráce s Poláky? Někteří našinci si vystačí s tvrzením, že to je přece dálnice na našem území…
Právě, že tak to není. To je přece evropská dálnice. Dálnice má význam jedině v případě, že se napojí na další dálnici, v našem případě A4, tedy tah na východ. Když dálnice skončí v Hradci Králové nebo Jaroměři, to je úplně to samé, jak když skončí někde v poli. Její význam potom klesá. Ono to sebou ještě přinese problémy. Až se dálnice bude stavět dál ve směru sem k nám, a já věřím, že bude, tak se onen dopravní špunt bude posouvat se k nám. A silnice smrti se taky z úseku Hradec - Jaroměř bude zákonitě posouvat se k nám. A tady se pak doprava bude zahušťovat. Čím ta dálnice bude delší, tím víc řidičů ji bude využívat i za cenu toho, že na konci bude problém.

Už jste absolvoval několik podobných konferencí. V čem je ta dnešní jiná?
Myslím, že si neklade nějaké velké cíle. Je to snaha upozornit, znovu oslovit, k čemuž teď máme vhodnou dobu, protože se bude ustanovovat nová vláda. Novému ministrovi dopravy a novému premiérovi tak můžeme říct o problémech. Tato konference je další příležitost a každá příležitost na něco takového upozornit je dobrá. Představa, že bez dálnice tu bude silný ekonomický boom je mylná nebude, ani v turistice. Dálnici potřebuje jak průmysl, aby se tu mohly stavě nové továrny, tak lidé podnikající v turistickém ruchu.

Vaší dnešní výzvou aktivity k D11 končit nebudou?
Rozhodně ne.



V tiskové zprávě uvádíte, že chcete, aby D11 byla na seznamu priorit v letech 2015 až 2020. To jako myslíte, aby bylo rozhodnuto o stavbě, byla už vydaná stavební povolení nebo aby se už dokonce přímo stavělo?
Pokud možno všechno, co jste uvedl. Čím dřív se dálnice dostane mezi priority, tím dřív se ukáže, že celá stavba má zelenou a pak už to pojede.

Dá se odhadnout, kdy dálnice bude v Trutnově?
Netroufám si odhadnout. Nerad bych dával falešnou naději. Naše snaha je ale taková, aby to bylo co nejdříve, všichni víme, že čas hraje proti nám.

Zeptám jinak: Kdy region vážně pocítí, že už se bez dálnice neobejde?
To takhle říct neumím. On se bez dálnice obejde, ale otázka je jak to bude vypadat. Jinak si ale myslím, že už je dávno čas, aby tu dálnice byla. Myslím, že i na turistice je poznat, že lidé si vybírají jiné destinace než Krkonoše třeba i kvůli dopravnímu spojení. Horší dostupnost je určitě jedním z důvodů.



Dlouho se mluvilo o dálnici. Teď se ale často používám pojem rychlostní silnice. Proč?
Myslím, že to je jen matení pojmů. Původně to znamenalo, že dálnice a rychlostní komunikace jsou vnímány rozdílně v Evropě a jinak u nás. Nakonec jsme, ale zjistili, že Evropa zná jen víceproudovou komunikaci, takže tady je potřeba jen sladit legislativu. Pro to, aby tady byla je momentálně jedno, jestli je to dálnice nebo rychlostní silnice. Klasifikace té komunikace rozhodně nevyskytuje podstatu problému.

V tiskové zprávě uvádítě, že když to nevyjde, budete hledat jiné, alternativní řešení? Jaké, když dnes prostě všichni jezdí auty?
Moc jiných možností tam nevidím, spíš by se opravily stávající cesty. Spíš je to takové konstatování na závěr, že bychom si s těmi komunikacemi v regionu museli poradit sami, ale rozhodně by to nenahradilo čtyřproudovou silnici.

Pavel Cajthaml
Trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

© 2005 - 2013 Trutnovinky.cz    Všechna práva vyhrazena