Heat maps
Nastavit jako domovskou stránku
Dnes je 22.06.2018
Přesný čas: 20:47 Svátek: Pavla Zítra: Zdeňka

ZAŘAĎTE STAVBU DÁLNICE NA TRUTNOV MEZI PRIORITY, PÍŠÍ STAROSTOVÉ VLÁDĚ

článek vytvořen 28. 01. 2014, přečetlo si ho 5348 lidí

Trutnov - Z Hradce Králové do Krkonoš se dnes musí po méně pohodlných a auty přeplněných okreskách. Dálnice D11 totiž končí u krajské metropole. Léta se mluví o jejím prodloužení do Královce a napojení na polskou dálnici S3, ale je evidentní, že to jen tak hned nebude. Lidé z hradeckého kraje a Dolního Slezska to nyní chtějí změnit a stavbu urychlit.


INICIATIVA HEJTMANŮ, STAROSTŮ A PRIMÁTORŮ
MĚST V POLSKO - ČESKÉM PŘÍHRANIČÍ

Jménem společenství dolnoslezských obcí a Královéhradeckého kraje se obracíme na vlády Polské a České republiky, aby učinily veškerá nezbytná opatření k realizaci zadání nazvaného S3 Legnica - Lubawka a R11 Královec - Trutnov a zařadily ho do prioritního seznamu aktivit na období let 2015 až 2020.

Tato investice, spojující Polskou a Českou republiku, je základním prvkem budování trvalých, hospodářských a společenských vztahů mezi našimi zeměmi. Kromě toho je součástí transevropské trasy, spojující přístavy na Baltu a ve Středozemním moři. Neumíme si představit rozvoj našich regionů bez těchto strategických iniciativ, jež hrají důležitou roli v měřítku celého kontinentu.

Je třeba, aby se S3 a R11 ocitly na hlavním seznamu úkolů pro financování z prostředků Connecting Europe Facility, bez ohledu na momentální problémy spojené se synchronizací aktivit české a polské strany. Účast na seznamu je nezbytnou podmínkou k tomu, aby se mohly příslušné státní a regionální instituce ucházet o dofinancování zmiňované investice v nejbližší finanční perspektivě na období let 2014 až 2020.

Vezmeme-li v úvahu možnost využití několika desítek miliard eur, určených pro Polskou a Českou republiku, prostřednictvím Evropského parlamentu na realizaci výstavby transevropské S3, obracíme se na orgány Polské a České republiky, aby přijaly naši iniciativy přednostně a podnikly nezbytné kroky, jejichž efektem bude vytvoření evropské dopravní sítě umožňující rozvoj severních Čech a jižního Polska.
ČASTÉ STŘÍDÁNÍ MINISTRŮ DOPRAVY
Není potřeba bádat nad důvody, proč dálnice ještě není. Nebyla zatím vůle. Zatímco místní lidé a politici by chtěli, vlády dosud měly jiné priority. „Za dobu co jsem hejtmanem, se vyměnilo devět ministrů dopravy. Na Ředitelství silnic a dálnic to bylo podobné. Jejich přístup k D11 byl takový dost volný. Například v roce 2010 až 2011 se nepochopitelně zastavil výkup pozemků a tím i příprava stavby dálničního úseku z Hradce na Jaroměř,“ prohlásil hejtman hradeckého kraje Lubomír Franc na včerejší konferenci s názvem Doprava a dopravní infrastruktura v česko-polském příhraničí, která se konala v hotelu Davídek.

Zdejší hejtmani a starostové to nyní chtějí změnit. Jen pár dnů předtím, než se v Česku naplno chopí moci nová vláda. „Je tu snaha upozornit na chybějící dálnici a oslovit ty správné lidi. Bude nová vláda. Je vhodná doba upozornit, že by vláda měla dát této stavbě zelenou,“ sdělil jeden z prvních řečníků, dlouholetý propagátor dálnice, poslanec a trutnovský starosta Ivan Adamec. Podle něj je klíčovou osobou ministr dopravy, on může dřímající záměr výrazně postrčit a zařadit ho mezi vládní priority. „Ministr je ten hlavní. My v tom chceme pomáhat,“ řekl Adamec.

Jedna dobrá zpráva ale přece jen zazněla. Už nyní je podle účastníků konference připravená stavba části úseku mezi Hradcem Králové a Jaroměří. Chybí jen podpis ministra dopravy. "Většinu pozemků už stát vykoupil. Teoreticky se dá stavět už v roce 2015," naznačil hejtman Franc.

D11 NEBO R11? HLAVNĚ AŤ JE NĚCO
Ve výzvě (viz. infobox) sepsané starosty a hejtmany se nepíše o dálnici, ale o rychlostní komunikaci. V Česku se hovoří o komunikaci R11 (Trutnov, Královec), v Polsku o silnici S3 (Legnica, Lubawka). To ale na iniciativě nic nemění. Klíčové totiž je, že vždy jde o čtyřproudovou silnici. „Momentálně je jedno, jestli je to dálnice nebo rychlostní silnice. Důležitý je vliv na region. Dálnice či rychlostní silnice sice není zárukou ekonomického rozvoje, ale je důležitým předpokladem,“ řekl trutnovský starosta.



Proč vlastně nové propojení stavět? Mělo by přitáhnout na české i polské straně nové investory, a zlepšit podmínky i firmám, které už tady působí. „Dostupnost je v dnešních ekonomických vztazích alfou a omegou dalšího rozvoje. Je potřeba udělat vše proto, aby se projekt dostavby S3 a R11 ocitl na hlavním seznamu úkolů pro financování z prostředků Connecting Europe Facility (peníze Evropské unie - pozn. redakce), a to bez ohledu na momentální problémy spojené se synchronizací aktivit na jednotlivých stranách,“ zdůraznil Adamec (více čtěte v rozhovoru zde).

Jeho slova potvrdili i polští kolegové. „Konferencí a sepsanou výzvou dáváme jasně najevo, že se dokážeme domluvit a že se společně snažíme získat finanční prostředky,“ pronesl primátor polské Swidnice Wojciech Murdzek. Evropa má podle všeho připravené na stavby dálnic miliardy eur. „V dubnu nebo květnu chceme udělat další setkání o R11, už s ministry obou vlád, Ředitelstvím silnic a dálnic a dalšími lidmi spjatými přímo s realizací stavby,“ slíbil krajský hejtman Franc.


Pavel Cajthaml
Trutnovinky.cz
Foto: Miloš Šálek

© 2005 - 2013 Trutnovinky.cz    Všechna práva vyhrazena